Механізми підтримки залежності:

Когнітивна теорія пов’язує патологічну гру з когнітивними помилками, ірраціональними переконаннями і так званою ”ілюзією контролю”.

Типові наступні когнітивні помилки гравців:

  1. Персоніфікація ігрового автомату ( ”ігровий автомат подібний на мене”)
  2. Типове пояснення програшу( ”я програв тому, що був неуважний”)

 

До ірраціональних переконань відносять наступні характеристики:

  • Нетерпеливість до тривалих зусиль( ”я повинен виграти при наступній ставці”)
  • Низька фрустраційна толерантність( ”це жахливо, якщо я не виграю”)
  • Викривлення самооцінки( ”я ніхто, якщо я не граю чи виграю”)
  • Перебільшення( ”я не можу існувати, якщо я не граю”)

”Ілюзія контролю”

”Ілюзія контролю”- гравець вірить , що може контролювати випадкові події за допомогою різних способів ритуальної поведінки.

Дослідники з Мічіганського університету встановили, що під час гри мозок оцінює її результати протягом чверті секунди і миттєво приймає рішення продовжувати гру і чи робити наступну ставку. Процес прийняття рішення відбувається автоматично, несвідомо. Причому кожний раз, коли мозок оцінює результат попередньої гри як програш, гравець замість того,щоб зупинитись, робить наступну, більш ризиковану ставку.

Наш мозок працює швидше, ніж ми встигаємо осмислити. Особливо він спішить прийняти рішення у разі невдачі. Коли мозок оцінює ситуацію як програш, він миттєво пробує виправити становище. А в грі єдина можливість- зробити наступну ставку.

З точки зору дослідників, це означає, що ділянка мозку, яка відповідає за оцінку ситуації як позитивної чи негативної, приймає рішення по принципу “все або нічого”. Такий механізм необхідний людям небезпечних професій, наприклад льотчики чи пожежники. Однак, у випадку азартної гри він не спрацьовує, оскільки передбачає миттєву автоматичну реакцію на невдачу. І такою реакцією, як правило, є наступна більш ризикована ставка.

У ігроманів є міф, який складається з трьох компонентів:

Перший: у кожного гравця є велика кількість байок на тему виграшу інших. Знаменита історія про стареньку з Лас- Вегаса, яка взяла останні 100 доларів в казино і вийшла звідти міліонершою. Про студента, який після зустрічі з ”одноруким бандитом” виграв 100 тисяч гривень. І так далі.

Звернімо увагу, що в міфі залежного гравця ніколи не буде невдачі, всупереч літературним та історичним прикладам. Ось це витіснення негативної інформації являється другим компонентом міфу гравця. “Я ж то обов’язково виграю”

І третій компонент: переважає ірраціональне мислення в формі псевдологіки і фантастики. Гравець має багато ритуалів та прикмет, які ніби віщують виграш. Аналогічно хімічній залежності, при якій ціллю і змістом є отримання насолоди після прийому психоактивної речовини, для ігромана ціль- виграш, після якого життя повинно різко змінитись. Сам процес гри тільки потім обростає змістом і здатний розбурхувати емоційно.